Sidor

fredag 30 mars 2012

"Men har du så låg intelligens så att du inte kan göra som alla andra gör?"

De orden fick en närstående till mig kastade i ansiktet av en lärare när hon bad henne om ett enkelt hjälpmedel till sin dotter i skolan. Kanske för att hon har en funktionsnedsättning - kanske för att läraren blev ställd av det faktum att alla människor är olika och har olika behov av hjälp och struktur i sina liv.

Jag blir så jävla ledsen. Mest arg. Det här är varför jag vill bli socionom. Som ett slags kvitto på medmänsklighet. Som ett bevis på att jag alltid kommer göra det jag kan för att sprida min bild av hur jag vill att världen ska se ut, hur vi ska möta varandra.

Och någon dag lyckas jag kanske. Den dagen klass och funktionsnedsättningar inte längre ses som mänskliga egenskaper. Den dagen lyckas jag.

1 kommentar: