Sidor

onsdag 21 december 2011

greetings from "er coola vän i storstan"

är på väg hem till linköping. varje gång jag åker dit mår jag dåligt innan. det värsta med att skriva det här blogginlägget, för det måste jag, är att människor som bor i linköping kanske läser och tänker just det som jag hatar när ni tänker "haha värst va hon har blivit kaxig när hon flyttat! ööööööh, bara för att hon bor i storstan, lilla linköping duger inte längre!" alltså jag är så JÄVLA TRÖTT på det där! VARJE gång jag är hemma hör jag det från vänner/bekanta. helt seriöst?!

1. det där är ERA ord - inte mina.

2. jag är fortfarande densamma. kanske är det ni som har mindervärderskomplex och måste fnissa åt andra för att ni vandrar runt i samma jävla dregel sedan sist man var hemma? men jag är fortfarande caroline, inte nån "göteborgare", inte någon "storstadstjej". jag skulle aldrig benämna mig själv så.

3. mår illa när mammas kompisar viskar "var rädd om dig i storstan...!" eller "nu kommer hon hem tjejan, från storstan! oj vad du ser ut som en stadstjej hihi!" STFU. it's not freakin' new york...

4. jag har aldrig i hela mitt liv känt mig så utpekad som jag gör av linköpingsbor. "åååh vad du pratar annorlunda, och klär dig mycket fiiinare. så var det inte när du bodde häääär" kom igen? är ni fem år gamla? så jävla töntigt plus att det får mig att känna mig annorlunda när jag bara vill att saker ska vara som vanligt.

5. jag säger sällan till människor att jag bor i göteborg eftersom jag alltid har fått försvara mig när jag gör det. men så har man en barnslig vän som blir full och nästan skryter "det här är min kompis från götebooooorg!" haha alltså det är så man vill kräkas.

6. när jag var sexton började jag säga "deeeee" istället för "däääää" (till ordet "det") för jag tyckte det lät snyggast och mest korrekt i mitt huvud. första gången jag kom hem från göteborg får jag höra det hela tiden. flera år senare. "sådär pratade du inte när du bodde här! nä det gjorde du inte. jag vet väl bäst själv!" inte så otippat. och vem bryr sig? linköpingsbor. varför? vet inte. en annan grej jag stör mig på är när folk blir "nervösa" i mitt sällskap och "haha, jag uttalar det ordet såhääär, så himla fult och bonnigt..!" SÄG INTE SÅ DÅ?

7. jag har aldrig känt mig så ovälkommen någonstans som i linköping. min största mardröm i livet är att flytta tillbaka dit och jag hade inte gjort det för femtio miljarder spänn. ren otur att min familj bor där! tycker hela stan borde ta sig en rejäl funderare över hur ni får er själva att framstå för människor som kommer "utifrån" för vad jag har upplevt och hört av andra så är majoriteten väldigt negativ.

8. avslutningsvis: helst vill jag ta på mig solglasögon och ta en taxi hem till mamma för att slippa se någon. men då är man väl lite för "storstad". man kan väl inte ha solglasögon på vintern heller? fastän solen lyser så starkt så det bara värker i ögonen...

8 kommentarer:

  1. haha jag slutade läsa efter punkt sex. vem bryr sig? vad är man inte utan vissa förändringar? varför skulle förändringar vara något dåligt? jag säger också "de" istället för "dä".. orkar inte

    SvaraRadera
  2. förstår inte varför inte folk behöver bry sig haha :D

    SvaraRadera
  3. förstår dig, skulle aldrig orka läsa haha! var bara tvungen att få det ur mig. äntligen! puh!

    så jävla töntigt att lägga energi på sånt, talar ju bara för hur meningslös vardag man måste ha ;)

    SvaraRadera
  4. världens bästa lintu22 december 2011 kl. 00:48

    haha alltså lol, jag vill egentligen bara svara på de flesta punkter om varför jag gör och säger si och så, men det låter ju bara som jag vill ha en massa anledningar och försvara mig.

    Men man får ju också se på det objektivt. Bara för att någon "skryter" på fyllan att du bor i göteborg behöver ju faktiskt inte betyda annat än att man är stolt. Det är ju skitkul att ha vänner som tagit sig utanför statsgränserna och 'jagar' sina drömmar, vare sig man hamnat i en stad i stuk med mjölby eller stockholm. Och uttal och andra självvalda ord kanske man inte tänkt på eftersom man helt plötsligt inte träffas flera gånger i veckan, eller tre gånger i månaden, så är det väl med det mesta?
    Som en av dina "barndoms(ungdoms)vänner" så märker man ju en förändring, men ingenting pekar ju på att det är något negativt, eller att man tycker det? Det är en såndär grej som jag bara vill påpeka att folk (självmant) inte förändras, de blir äldre. Vi växer, vi träffar nya människor, ser nya platser, möter nya problem..; det vore väl läskigt som fan om folk inte absorberade sin omgivning? Mycket av det du tagit upp som negativt kanske från sägandes mun var något negativt alls, utan en komplimang, en "jag bryr mig"-fras eller en "jag saknar våra fina tider"-tanke.

    SvaraRadera
  5. om man vill bevara det som var förr kanske man ska sluta att BARA prata om småsmå skillnader och göra det till stora grejer, det får mig att känna mig väldigt utanför och annorlunda helt plötsligt - fastän jag aldrig gör det annars :P det är bara här jag känner mig så.

    jag tycker i alla fall människor här är otroligt inskränkta. det finns en värld utanför stan och man är ingen annan bara för man orkat ta bussen dit och kommit härifrån. skulle velat uttrycka mig tydligare än jag gjorde ovan och lite mer genomtänkt, men nu skrev jag bara på känslan och då blev det som det blev..! men sant är det ju för det! positivt eller negativt menat - när folk bemöter en annorlunda känner man sig väldigt annorlunda och det är aldrig roligt. hej!

    SvaraRadera
  6. och det är klart att människor förändras - men jag förstår inte vad det har med min boendeort att göra. att det skulle vara det främsta anledningen till det liksom. och om man nu är så "stolt" över sin vän som "jagar sina drömmar" kan man ju lika väl skrika på fyllan att "ööööh det här är min polare som pluggar på universitet!!!" eller "öööööh det här är min bästa vän caroline!" helt enkelt. tror det säger mer om mig än staden jag råkar bo i...

    SvaraRadera
  7. i löövvve you casto! Men jag läste inte allt men känner med dig ska du veta!!

    SvaraRadera
  8. haha åååh vad bra! som sagt: skulle aldrig läsa allt själv :D men liksom, älska MIG inte staden jag bor i - vem bryr sig om sånt längre? :D skönt att du känner lika...! (fast rätt trist ju, men att du fattar grejen!) :P tror inte man fattar det om man själv inte varit i samma situation :P

    SvaraRadera