Sidor

tisdag 27 mars 2012

5 TIPS FÖR EN SUND VIKTNEDGÅNG:

1. MOTIVATION
Det första steget mot en lyckad viktnedgång är att finna motivationen. För att bli riktigt motiverad kanske du bör sätta upp tydliga mål och delmål med din viktnedgång. Kanske har du en vän med liknande mål som dig själv? Utnyttja detta och peppa varandra!

2. ENKEL MATEMATIK
För mig är en sund viktnedgång inget annat än en mycket enkel matematik = för att gå ner i vikt bör du inte föda kroppen med mer än du gör av med. Enkelt? Inte nödvändigtvis, men det går! För mig var det enklaste sättet att ha koll på mitt matintag att räkna kalorier. Då visste jag när jag ätit lagom, hur mycket jag borde träna och när jag kunde unna mig saker utan att min vikt påverkades. Man slipper också jobbiga dieter. Finns massor bra appar för detta om man tycker det är svårt att räkna själv!

3. UNDVIK MATFÄLLORNA
Kan låta som en töntig rubrik men detta har hjälpt mig väldigt mycket. Skit i vad som står i tidningar, på forum och vad dina kompisar tycker är nyttigt - läs på själv! Vad står det på förpackningarna i matbutiken? Läs och lär på egen hand och du kommer till slut märka hur enkelt det är. Bara för att det står i en tidning att en smoothie på kvarg är nyttig och god behöver det inte alltid vara det Bästa. Läser du på förpackningar i butiken och jämför ser du kanske själv att vaniljyoghurt som du gillar bättre än kvarg faktiskt är nyttigare - köp det då!

4. VARIERA DIN TRÄNING

För mig var det lagom att träna tre gånger i veckan. Eftersom en viktnedgång är ett långsiktigt mål för många så är det viktigt att sätta rimliga mål, så hitta rutiner som känns rimliga för dig. Jag försökte fokusera på tre olika träningsformer som jag gillar: yoga, styrketräning och kondition. Hitta olika saker som du gillar och variera dessa under veckan!

5. UNNA DIG

Att gå ner i vikt handlar inte om att träna röven av sig eller att aldrig få äta det man tycker om. För att orka på lång sikt måste jag Unna mig sådant jag gillar. Chips, godis, vin - whatever. Jag hade en dag i veckan då jag åt det jag ville och det har verkligen motiverat mig! Och till sist: var inte dum. Varför dricka en pulvershake till lunch "bara för att" när du lika väl kan äta en kycklingfilé, en potäter och sallad med exakt samma kalorimängd? Man ska ju inte lida i onödan!

Dessa knep har hjälpt mig väldigt mycket, även om jag satte upp andra små regler för mig själv som att äta pizza max en gång/månad och liknande - men detta är ju upp till var och en. Tipsen är förstås endast riktade till dig som faktiskt vill gå ner i vikt - det är inga naturlagar eller allmänna tips på hur någon bör leva sitt liv - bara små vardagsknep som hjälpt mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar