Sidor

tisdag 31 januari 2012

"Det är så snyggt att ha kurvor. Killar gillar det!"

bjuder på en liten tankeställare: alla vet att det är taskigt att kommentera någons övervikt. och visst borde det vara precis lika elakt att kommentera någons undervikt? jag tycker det. vi måste börja acceptera varandras kroppar och inte bry oss så mycket (förutom om någon har fetma/anorexi/bulimi som ju faktiskt är dödliga sjukdomar - då ska man ändå ringa i varningsklockorna!).

vet ni hur många gånger jag hört tjejer säga till mig "försök inte gå ner i vikt - det är så snyggt att vara kurvig!" ? blir så himla sårad när någon säger så. inte minst för att någon annan värderar min kropp och säger vad som är snyggt - utan för att jag inte KAN bli kurvig. alla kan inte det.




















ännu värre när tjejer(!) säger "det är snyggt att ha kurvor. killar gillar det!" finns det på riktigt tjejer som anpassar sin vikt och sin kropp efter vad killar åtrår? det är enligt mig en otroligt osund syn man har på sig själv om man säger så.

så: tänk efter innan ni värderar era vänners och andras kroppar! "snälla" ord kan vara otroligt kategoriserade och orättvisa. jag förstår att man pratar om "kurviga kroppar" som motsats till size zero-idealet - men varför ens värdera någons kropp från första början? visst tycker jag vissa saker är fint och andra fult med människokroppen - men jag värderar inte någon annans (!!!) vikt på det sättet. jag skulle aldrig säga till någons ansikte vad som är snyggt/fult. skärp er!

4 kommentarer:

  1. Jag fick tydligen inte tycka att jag ska gå upp ett kilo eller två men du bloggar jämt om att du vill gå ner i vikt och din kalorihets. Känner av lite dubbelmoral här med tanke på det du skriver i inlägget nu.......

    SvaraRadera
  2. Tyvärr tror jag du missuppfattat min poäng helt. Det jag säger är ju just TVÄRTOM. Att Du får se ut som Du vill utan att jag eller någon annan ska värdera det. Så givetvis får du gå upp i vikt om du vill, varför skulle jag misstycka om det? Precis som att jag får gå ner i vikt om jag tycker det är fint på min kropp. Jag skriver att det är elakt att ladda värderingar kopplat till någons vikt och att det är precis det jag inte gör. Så någon dubbelmoral har jag svårt att se.

    Att jag vill gå ner några kilo är ju precis det jag säger här också? Att jag bestämmer över min kropp. Att andra tyvärr har åsikter om mig och min kropp är i sig väldigt olyckligt tycker jag. Jag har flera gånger förklarat varför jag räknar kalorier och skriver också att jag gör det just för MIG och saker som "det här är lagom kalorimängd för mig" och det tycker jag är okej för det fungerar jättebra för mig utan att det ger fel signaler till andra liksom.

    Skriver återkommande att man inte bör lägga värderingar i hur andras kroppar ser ut eller hur andra vill att deras kroppar ska se ut. Så förstår inte alls hur det kan framstå som att jag menar att ingen får gå upp ett kilo eller två? Synd om det missuppfattades :S Var lite ivrig och skrev det i stundens hetta också, kanske bör tilläggas ;)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar dig. Blir helt till mig i trasorna och kan inte riktigt sitta still. CAROLINE LÖNN FOR PRESIDENT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud vad glad jag blir Alexander! Tack tack tack för dina ord!

      Radera